این تحقیق با هدف بررسی شناسایی رابطه بین مهارت­های زندگی و نشاط اجتماعی در بین کارکنان علوم پزشکی سمنان انجام گرفت. روش تحقيق توصیفی همبستگی بوده و دارای هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 1394 به تعداد 163 نفر بوده و حجم نمونه آماري با استفاده از جدول كرجسي- مورگان 118 نفر تعيين گشته و به روش تصادفی طبقه­ای بر اساس جنسیت نمونه گيري گرديد. ابزار تحقيق دو پرسش­نامه­­ی آزمون شادکامی آکسفورد و پرسشنامه مهارت زندگی (فرم کوتاه) با مولفه­های مهارت خودآگاهی، داشتن هدف در زندگی، ارتباط انسانی، روابط بین فردی و مشارکت و همکاری با پایایی و اعتبار آن به ترتیب با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ  929/0 و 944/0 محاسبه و برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. در تجزيه و تحليل داده ها در بخش آمار توصيفي از شاخص هايي چون جداول آماري و توزيع و درصد فراواني مربوط به آن، و در بخش آمار استنباطي با توجه به نانرمال بودن داده­ها، از آزمون همبستگی اسپیرمن، براي تأييد يا رد فرضيه هاي تحقيق و آزمون یومن ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتايج نشان داد كه بین مهـارت خودآگاهی (687/0=r)، مهارت داشتـن هدف در زندگی (655/0=r)، ارتباط­های انسانی (574/0=r)، ارتباط­بین­فردی (595/0=r)، مشارکت و همکاری (464/0=r) و مهارت­های زندگی (687/0=r) و نشاط اجتماعی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان رابطه وجود دارد. و در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان 51 درصد نشاط اجتماعی به وسیله مولفه های مهارت­های زندگی تبیین می شود.

کلمات کلیدی: نشاط اجتماعی، مهارت های زندگی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان.

منبع: پایان نامه کارشناسی ارشد حمید شجاعی. دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار